ספק כח למחשב שולחני נייח

מהו ספק כח למחשב נייח?

כלל כללי הוא ככל שאספקת החשמל יעילה יותר, כך תוחלת החיים והאמינות שלו טובה יותר ולעתים קרובות כך תוחלת החיים של המחשב בכללותו טובה יותר

ספק כוח הוא רכיב חומרה המספק חשמל למכשירי חשמל.  הוא מקבל חשמל משקע החשמל בקיר וממיר את הזרם מ AC (זרם חילופין) ל-DC (זרם ישר), וזה מה שהמחשב דורש. זה גם מווסת את המתח לכמות מספקת , מה שמאפשר למחשב לפעול בצורה חלקה ללא התחממות יתר. ספק הכוח הוא חלק בלתי נפרד מכל מחשב וחייב לתפקד כהלכה כדי ששאר הרכיבים יפעלו.

מכיוון שספק הכוח הוא המקום הראשון שבו מכשיר אלקטרוני מקבל חשמל, הוא גם הפגיע ביותר לנחשולי מתח וקפיצים. לכן, ספקי כוח מתוכננים להתמודד עם תנודות בזרם החשמלי ועדיין לספק תפוקת כוח מווסתת או עקבית. חלקם כוללים נתיכים שיפוצצו אם הנחשול גדול מדי, ומגנים על שאר הציוד. אחרי הכל, הרבה יותר זול להחליף ספק כוח מאשר מחשב שלם. ובכל זאת, זה חכם לחבר את כל האלקטרוניקה למגן מתח או UPS  כדי למנוע מהם להינזק מנחשולי מתח חשמלי.

מהי יעילות ספק כוח?

תפקידו של ספק כוח הוא להמיר את כוח ה- AC משקע הקיר שלך לחשמל DC שהרכיבים האחרים שלך יכולים להשתמש בו. דירוג היעילות הוא פשוט ההספק המופק לאותם רכיבים חלקי הוואט שנלקח משקע הקיר. אז ספק כוח של 500 ואט עם דירוג יעילות של 50% ימשוך 1000W כדי להגיע לתפוקת השיא. בדוגמה זו, 500W האחרים מבוזבזים כחום בתהליך ההמרה הזה. מידת היעילות של ספק הכוח תלויה גם באחוז העומס המדורג המופק, כאשר רוב יחידות ה- PSU פועלות ביעילות מרבית סביב 50% עומס, או 250W בדוגמה זו.

מה המשמעות של ספק כוח עם דירוג 80 פלוס?

80 Plus הוא אישור שנועד לציין כי ספק כוח הוא לפחות 80% יעיל ב 20%, 50%, ו 100% עומסים. משמעות הדבר היא PSU 500W 80 פלוס מדורג ימשוך מקסימום של 625W ב 100% עומס. בגלל הפרמיה הזולה יחסית והיתרונות שהם מספקים (שנדונו בהמשך), אנחנו לא ממליצים על פחות מ-80 פלוס, אז הקפידו לחפש את הלוגו הזה כשאתם קונים את ספק הכוח.

מה המשמעות של דירוגי ברונזה, כסף, זהב, פלטינה וטיטניום?

במהלך השנים האחרונות, דירוגי היעילות התרחבו מעבר ל-80 פלוס וכוללים גם דירוגי ברונזה, כסף, כסף, זהב, פלטינה וטיטניום (מהפחות ליעילים ביותר). בעוד שברונזה, כסף וזהב הופכים נפוצים יחסית ברוב מחשבי הצריכה, דירוגי פלטינה וטיטניום שמורים בדרך כלל למחשבי PSU בעלי קיבולת גבוהה מאוד המשמשים במחשבי תחנת עבודה (שבהם כמה נקודות אחוז יכולות לעשות הבדל גדול להגרלת הכוח), או למחשבי PSUs של שרתים. עיין בתרשים שלהלן לקבלת מבט כולל על יעילות מינימלית עבור כל דירוג בעומסי מפתח.

האם ספק כוח יעיל יותר יחסוך כסף בחשבון החשמל שלי?

התשובה הקצרה היא כן, אבל כמה והאם חיסכון בעלויות אלה יהיה גדול יותר מפרמיית העלות תלוי בהחזקת החשמל הממוצעת של המחשב והעלות המקומית הנוכחית לקילו-ואט/שעה. ככל שההחזקה גבוהה יותר, כך שינויים קטנים יותר באחוזי היעילות ישפיעו על העלות הכוללת. כמו כן, ככל שהעלות של קילוואט/שעה גבוהה יותר, כך יעילות ההבדל תשפיע יותר על הארנק שלך.

יתרונות של ספק כוח יעיל יותר

בנוסף לחיסכון הפוטנציאלי בחשבון החשמל שלך, כלל כללי הוא שככל שאספקת החשמל יעילה יותר, כך תוחלת החיים והאמינות שלו טובה יותר ולעתים קרובות כך תוחלת החיים של המחשב בכללותו טובה יותר. זוכרים קודם לכן שדיברנו על כך שההספק האבוד מההמרה של AC ל-DC מבוזבז כחום? ככל שאספקת החשמל תהיה פחות יעילה, כך היא תיצור יותר חום. יותר חום פירושו יותר בלאי ושיעור כישלון גבוה יותר. ואם החום הזה קיצוני מספיק כדי להגביר את החום במחשב בכללותו, הוא יכול לפגוע גם ברכיבים אלה, כך, בהתאם לכמה קריטית העבודה שלך וזמן השבתה יקר עשוי להיות, זה חכם לשקול את האפשרות היעילה ביותר PSU זמין עבור הבנייה שלך.

Scroll to Top